Oświetlenie w biurze – poprawa jakości pracy!
Odpowiednie oświetlenie w biurze wpływa na komfort i wydajność pracy nie mniej niż ergonomiczny fotel czy biurko dopasowane do potrzeb pracownika. W pracy spędzamy około 8 godzin dziennie, dlatego dobrze zaaranżowana przestrzeń ma istotne znaczenie, biorąc pod uwagę wygodę oraz samopoczucie przebywających w niej osób. I chociaż zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest stały dopływ światła dziennego, zdarza się, że pomieszczenia biurowe mają do niej ograniczony dostęp. Konieczność sztucznego doświetlania zachodzi także zimą oraz w przypadku instytucji funkcjonujących do późnych godzin wieczornych.
Oświetlenie biurowe – jaką powinno mieć temperaturę barwową?
Wybierając oświetlenie do biura, warto przede wszystkim uwzględnić jego temperaturę barwową, ponieważ to właśnie od niej zależy, w jaki sposób światło wpływa na ludzki organizm. W biurze doskonale sprawdzi się światło neutralne o temperaturze wahającej się w przedziale od 3600 do 4000 K, które z jednej strony utrzymuje odpowiedni poziom koncentracji, z drugiej nie powoduje uczucia zmęczenia. Wiele firm decyduje się także na wprowadzenie do biura światła chłodnego o temperaturze od 4100 do 5000 K. Jego niekwestionowanym atutem jest to, że utrzymuje wysoki poziom koncentracji i pobudza do działania. Ale uwaga! Światło chłodne działa podobnie do kofeiny. Z jednej strony pozwala się skupić i dodaje energii, z drugiej zaś stosowane w nadmiarze może wykazywać szkodliwy wpływ na organizm. W tym przypadku oznacza to, że pracownicy po opuszczeniu biura mogą skarżyć się na uczucie zmęczenia oraz ból i pieczenie oczu.
Jakie natężenie światła jest najlepsze do biura?
Drugim ważnym aspektem przy projektowaniu oświetlenia biura jest natężenie światła, regulowane przez odpowiednie przepisy prawne. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej mówi, że na pracodawcach spoczywa obowiązek zapewnienia odpowiedniego natężenia światła w miejscu pracy, tak aby chronić wzrok osób przebywających w pomieszczeniu. Co to oznacza w praktyce? W biurach, gdzie pracownik wykonuje pracę przy komputerze, natężenie światła powinno wynosić co najmniej 500 luksów. Zdarza się jednak, że niektóre stanowiska wymagają doświetlenia nawet do 1000 luksów. Najczęściej jest to związane z charakterem wykonywanej pracy, wymagającej dokładności i precyzji oraz z wiekiem pracowników. W tym drugim przypadku warto pamiętać, że wydolność wzrokowa osób starszych jest o wiele niższa, dlatego ich stanowisko pracy wymaga silniejszego oświetlenia.
Jak rozmieścić źródła światła w biurze?
W tym miejscu dochodzimy do kolejnej ważnej kwestii – rozmieszczenia źródeł światła. Biuro nie jest halą produkcyjną i nie jest możliwe idealne dopasowanie natężenia światła do indywidualnych potrzeb każdego pracownika. Nie zmienia to jednak faktu, że kluczową rolę odgrywają lampy sufitowe. To, które z nich pojawią się w pomieszczeniu, zależy przede wszystkim od parametrów przestrzeni oraz gustu osoby, która ją aranżuje. W biurach często pojawiają się zarówno wiszące lampy sufitowe, jak i praktyczne plafony, doskonale sprawdzające się w niskich pomieszczeniach. Architekci wnętrz chętnie sięgają też po szynoprzewody oświetleniowe – praktyczne i bardzo modne. Dobrym rozwiązaniem jest oświetlenie LED, które przekonuje nie tylko ciekawym designem, ale ogromną oszczędnością energii elektrycznej. A jak doświetlić miejsce pracy, aby zapewnić pracownikom maksimum komfortu i wydajności? Z pomocą przychodzą nowoczesne lampki biurkowe. Świetnie sprawdzają się modele z regulowanym ramieniem pozwalającym optymalnie skierować kąt padania światła. Renomowani producenci oferują również lampki biurowe pozwalające na regulację natężenia oraz barwy światła, dzięki czemu można idealnie dopasować oświetlenie do potrzeb pracownika w danej chwili.
Poniżej przedstawiamy najlepsze produkty oświetlenia biurowego:
Przeczytaj także wpis: Lampka nocna – jaka będzie idealna w Twojej sypialni?
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog